امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
پرفروش ترین ها
برچسب های مهم
پیوند ها
تاکنون با خودتان فکر کرده اید چرا ماهی بوی تند و زننده ای دارد ، علت اینکه برخی افراد ماهی نمیخورند همین بوی بد آن است!
شما فکر میکنید یکی از تهوعآورترین بوهای دنیا چیست؟ اگر بگویید بوی ماهی گندیده، من با شما موافقام، ولی هیچ میدانستید ماهی زنده نه تنها بوی بدی ندارد بلکه کاملا برعکس، بوی خوبی میدهد؟
ماهي سالم بوي دريا و يد میدهد و گوشت آن بوي ملايم و دلپذيري دارد. اما در يک لحظه اين موضوع میتواند تغيير کند. ماهي مرده میتواند بوي تندي از خود متصاعد کند که نهتنها روي دست ماهیگیر، آشپز و تخته گوشت آشپزخانه باقي میماند بلکه میتواند تا کيلومترها در آب دريا پراکنده شود.
اين بوي بد از ترکيبات نیتروژنداری به نام متيلامين بهوجود میآید. ممکن است اين ترکيبات و در نتيجه بوي بد در اثر تجزیه خود به خود پروتئینهای گوشت ماهي (پس از مرگ) به وجود آيد. پس از مرگ ماهی و به دليل توقف فعاليتهای جاندار، سلولهاي حيوان دچار تغييرات و اضمحلال دروني میشوند و به ويژه نوعي ترکيب به نام اکسيد تري متيلامين بر اثر تغییر غلظت یونهای درون سلول دچار تغيير شده و تبديل به تريمتيلامين میشود.اين ترکيب در هوا متصاعد شده و بوی بد ماهی از اینجا شروع میشود.
اما مهم ترين و اصلي ترين دليل پیدایش بوی بد ماهی، فعاليت باکتريهاست.
اين باکتريها روي پوست ماهي، درون آب ششها و دستگاه گوارش آن وجود دارد. در زمان زندهبودن و تا چند لحظه پس از صيد و کشتهشدن ماهی، دستگاه ايمني بدن ماهی مانع نفوذ باکتریها به گوشت اين حيوان میشود، اما پس از مرگ، برخي باکتريها از محل زندگی خود (مثلا از دستگاه گوارش) به قسمتهای دیگر بدن حمله میکنند و باعث فساد و گنديدگي ماهي میشوند.
فعاليت باکتريها باعث بهوجود آمدن ترکيباتی مانند متيلامين وآمونياک و ديگر مواد بدبو از جمله ترکيبات گوگردي (بوي تخم مرغ گنديده)، آلدئيدها (بوی ترشيدگي) و اسيدهاي چرب فرار میشود. بوي ترشيدگي در اثر اکسید شدن چربي ماهي به وجود میآيد.
سرعت فساد و گنديدگي گوشت ماهي به نوع و گونه ماهي بستگي دارد. مثلا ماهيهايي که پوست نازک و سست دارند، سريعتر از آنهايي که فلسهاي ضخيم دارند، میگندند. شرايطي که ماهيها در آن کنسرو میشوند هم میتواند بر بروز اين بوي بد تاثير بگذارد.
نوعي زيرانداز است كه مانند گليم و قالي ابتدا چلّه كشي مي شود. پس از آن الياف رنگارنگ پشم تابيده را به شكل خطوط افقي از تار عبور مي دهند و بعد شانه مي زنند. در پلاس زمينه ي كار اغلب از خطوط افقي و رنگارنگ تشكيل مي شود. از پلاس براي سجاده ي نماز و سفره پيش پاي عروس نيز استفاده مي شود.
پلاس و جاجيم نقش دوزي شده ظاهري شبيه يكديگر دارند اما خطوط در جاجيم عمودي و در پلاس افقي است. پلاس نوعی گلیم پشمی است که از دیرباز به عنوان زیرانداز مناسب جهت محافظت از رطوبت، سرما و گرمای زمین به کار می رود و به این لحاظ در مفروش نمون کف چادرهای عشایر خراسان شمالی که اغلب در زمینهای مرطوب و بدون زه کشی برپا می گردد و نیز در خانه های روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.
پلاس در سایر نقاط ایران نیز بافته می شود و در خراسان شمالی به صورت بافت پیچ انجام می گیرد.برای بافت پلاس ابتدا دار آن را به وسیله میخ سوراخ می کنند سپس شت ها را از دو سر، جلو و انتهای کار می گذارند و بعد برای این که تارها به هم نخورد روی چوب کار را با گل می پوشانند.
حقایقی در باره سنگ پادزهر به نقل از بزرگانی چون ابو علی سینا ، زکریای رازی و... خواص این سنگ اگر به عنوان مثال دست شما زخمی شود و مقداری از روغن این سنگ را به آن بمالید بلافاصله خوب می شود. و برای امراض داخلی نیز موثر بوده و استفاده می شود. سنگ پادزهر از زمانهای قدیم ...
اثر زخم كه به صورت ناحیه ای روشن تر از پوست اطراف دیده می شود ساختاری است از ریشه های كلاژن كه بین دو لبه پوست بریده ، تنیده شده و مانند بخیه آنها را به هم متصل می كنند.
این رشته ها، به وسیله سلولهایی كه فیبروبلاست نامیده می شود و در زیراپیدرم قرار دارند، تولید می شوند. اپیدرم همان لایه سطحی پوست است كه به طور طبیعی شامل سلول های مرده است.
ایجاد اثر زخم در سه مرحله جداگانه روی می دهد ، مرحله التهاب كه طی آن فیبروبلاست ها ایجاد می شوند ، چند روز طول می كشد . مرحله بعد سوخت و ساز یا متابولیك است كه در آن فیبروبلاست ها ، كلاژن مورد نیاز برای ترمیم زخم را تولید می كنند. پس از چند هفته تا مرحله تغییر شكل شروع می شود و در طول یك یا دو سال ، بعضی رشته های كلاژن اضافی شكسته می شوند و اثر زخم را ناپدید می كنند ، از آنجا كه این مرحله در بعضی مواقع به طور كامل اتفاق نمی افتد ، اثر زخم پس از مدتها باقی می ماند.
ساچیم هنردستی كهن وبرآمده ازدستان زنان هنرمندخطه شمال ایران به ویژه غرب استان مازندران بوده كه اكنون روبه فراموشی است . ساچیم بافی یا ساچین بافی ، تجلی ذوق ، هنر و زیبایی شناسی مردمان شمال ایران و از بافته های داری غرب مازندران به احیائ دوباره نیازدارد ، اگرچه روزگارانی اهالی خطه شمال بانام ساچین شهره جهان بودند ولی امروزه این هنردستباف قدیمی براثربی برنامه گی،ساماندهی نشدن هنرمندان ،نبود حمایت ،بی توجهی به تبلیغات وكاربردی نشدن آن درحال فراموشی است. بافت ساچیم شبیه گلیم بوده و نقوش آن ساده راه راه و با مربع های رنگی در متن و مركز آن دیده می شود.
نقشه دراین دست آفریده كار برد ندارد و نقوشی كه درآن مورداستفاده قرارمی گیردذهنی وآمیزه ای ازمیراث وفرهنگ پیشینیان است كه سینه به سینه منتقل شده است.ازساچیم به عنوان رختخواب پیچ ، زیرانداز و روانداز استفاده می شود و الوار چوبی ; دفتین ; شانه ; ماسوره و ماكو از جمله ابزار این بافته داری است.
این بافته داری درگذشته های دور به نو عروسان جهیزیه داده می شد تا پیوندشان باسنت ها عمیق تر و ریشه دار تر شود.اكنون این بافته داری در برخی مناطق غرب مازندران از جمله شهرستان چالوس بیشتر به دست زنان هنرمند متبحر و بی نام و نشان بافته می شود. برای بافت ساچیم ازپشم بهاره گوسفندان كه لطیف تراست استفاده می شود از اینرو ظریف تر و لطیف تر از جاجیم است .برای بافت ساچیم چله ای به طول 10 متروعرض 40 سانتی مترتهیه شده وبعد ازبافت آنرابه پنج قسمت مساوی تقسیم می كنند.برای بافت یك ساچیم به ابعاد 2 در 2 مترمربع ،شش روزوقت لا زم است.
درگذشته های نه چندان دوربه نوعروسان به همراه چادرسفیدیك ساچیم نیزهدیه می دادندتاهمواره روشنی بخش زندگی مشترك آنان باشداین هنردستی كه چندنسل درطایفه مارواج دارداكنون روبه فراموشی است . هرسال حمایت ازاین هنركه ریشه درآداب وسنن منطقه داردكمترمی شود.
تولید هر ساچیم 2 در 2 متری بیش از 20 هزار تومان هزینه دارد.
ساچیم بافی نوعی صنعت دستی روستایی وخانگی است كه بافندگان آن زن هستند. رنگهای گیاهی قرمز ، آبی ، زرد و سبز درگذشته برای بافت ساچیم استفاده می شدكه امروز جای خود را به رنگهای شیمیایی داده است.