امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
پرفروش ترین ها
برچسب های مهم
پیوند ها
خاتم يکي از هنرهاي زيبا و فاخر دنياست. هنر آراستن سطح اشياي چوبي به صورتي شبيه موزاييک با مثلث هاي کوچک دو پهلو برابر و سه پهلو برابر از جنس عاج، چوب هاي مختلف، استخوان و فلزات گوناگون.
هنر خاتم در طول پيدايش و تکامل خود سينه به سينه و از استاد به شاگرد و از پدر به پسر انتقال يافته و خواه ناخواه با تغييراتي به شکل امروزي درآمده است. در اين نقل و انتقال ها چه بسا رموز و اسرار کار که از ميان رفته و چه افسانه ها که جاي واقعيت را در اين فن گرفته است.
اوستا اکبر سالهاست که با اين هنر زندگي کرده است. او که از کودکي در کنار پدرش به آموختن هنر خاتم پرداخته در مورد اين هنر زيبا مي گويد: اين هنر دو مرحله دارد. 1- خاتم سازي که شامل عملياتي از قبيل طراحي خاتم، تهيه مواد ومصالح و برش مصالح اوليه ترکيب و ايجاد گل و در نهايت ساخت قامه (جسم مکعب مستطيلي شکل داراي ميانگين طول 40 سانتي متر و عرض 10 سانتي متر و قطر 3 سانتي متر از چوب يا خاتم) و برش آن و تهيه لايه خاتم است.
- خاتم کاري که شامل طراحي زيرسازي، طراحي چسباندن لايه هاي خاتم بر روي زيرکار، پرداخت و جلاکاري اشياي خاتم کاري است.
او مي گويد: زمان آغاز اين هنر، آشکار نيست و آنچه درباره آن گفته مي شود بيشتر با افسانه همراه است. ولي به نقل يکي از برجستگان خاتم سازي اين هنر به شيوه امروزي قبل از صفويه و در عهد استيلاي ايلخان مغول بر ايران و به دنبال پيدايش رابطه مستقيم بين ايران و چين; به ايران راه يافته است. برخي ديگر از محققان نيز معتقدند که خاتم کاري در دوره ديلمان در ايران و در شهر شيراز پايه گذاري شد و در عصر صفويه به اوج شکوفايي رسيد، زيرا از طرفي حمايت حکومت از هنرمندان و از ديگر سو ايجاد روابط بازرگاني با کشورهاي دور و نزديک به گسترش هنر خاتم کمک کرد.
اوستا اکبر مي گويد: در ايران پيش از ظهور اسلام گونه اي خاتم سازي رواج داشته و شيوه کار آن چنين بوده که از چوب يکرنگ مکعب هايي به اضلاع چهار ميلي متر مي بريدند و با طرح هاي گوناگون روي صفحه اي نصب و ميخکوب مي کردند و اين شيوه تا چند قرن پس از اسلام هم متداول بوده است.
او ادامه مي دهد: در حال حاضر منبري خاتم کاري شده با اين روش در مسجد جامع عقيق شيراز وجود دارد که بيش از هزار سال از زمان ساخت آن مي گذرد.
خاتم ابتدا از کنار هم قرار گرفتن مثلث هاي بزرگ شکل مي گرفت و رنگ چوب هاي مصرفي بيشتر سياه يا سفيد بود ولي به تدريج ذوق و سليقه ايراني ظرافت کنوني را جانشين زمختي پيشين نمود و تنوعي در رنگ هاي آن به وجود آورد و رنگ هاي قرمز، سبز، آبي و زرد را به آن افزود و به جاي روي و قلع که قبلا به کار برده مي شد و هيچ جلوه و جلايي نداشت، از فلز برنج بهره گرفت.
اين استاد خاتم کاري تغييرات خاتم را اينگونه توصيف مي کند: از نظر هندسي نيز در خاتم تغييراتي ايجاد گرديد و اشکال سه ضلعي، پنج ضلعي، هشت ضلعي، ده ضلعي و دوازده ضلعي به کار گرفته شد که با قرار دادن آنها کنار يکديگر نقش بندي ايجاد مي شود.
در مورد روش ساخت خاتم هم از او سوال مي کنم و اوستا اکبر مي گويد: در خاتم کاري چوب، استخوان يا فلز را به صورت منشورهاي مثلث القاعده برش داده و آنها را به گونه اي کنار هم قرار مي دهند که برش عرضي اين مثلث هاي واحد، داراي اشکال هندسي منظم باشد سپس با سريش برش هاي نازک را با نظم و ترتيب خاصي روي ورقه نازک چوبي مي چسبانند و پس از خشک شدن ورقه ها را روي اشياي مورد نياز جهت تزئين نصب مي کنند.
اين استاد خاتم کاري در مورد مواد و مصالح مورد نياز در اين هنر مي گويد: انواع چوب از مهمترين مصالح خاتم سازي است که شامل چوب هاي عناب، نارنج، افرا، گردو، کيکم، تبريزي، شمشاد، آبنوس، فوفل و بتم است. انواع استخوان نيز به علت استحکام و رنگ سفيد آنها در ساخت خاتم به کار مي روند که عبارتند از استخوان هاي شتر، اسب، گاو، همچنين عاج طبيعي فيل و عاج مصنوعي نيز در خاتم کاربرد زيادي دارد.براي استقامت خاتم ساخته شده و مراقبت از آن، از فلزات رنگي در خاتم سازي استفاده مي شود نقره و آلومينيوم براي رنگ سفيد و برنج براي رنگ زرد مورد استفاده قرار مي گيرد.
او معتقد است: در انتخاب مصالح بايد نهايت توجه مبذول گردد تا بهترين نتيجه عايد شود. مثلا براي تهيه چوب مورد نياز بايد دقت شود که داراي رنگ و بافت مناسبي بوده و گره و ترک نداشته باشد. فلزات نيز بايد آلياژ مناسبي داشته باشند.
به همين جهت برنج که آلياژ خوبي به شمار مي رود بيشترين کاربرد را در هنر خاتم سازي دارد و در تهيه استخوان نيز بايد به مواردي مانند سلامت حيوان ذبح شده، تازگي استخوان و سفيدي رنگ آن توجه کرد. البته استخوان طي مراحل خاصي از قبيل چربي گيري، خواباندن در آب آهک آماده کار مي شود. او ابزارهاي کارش را نيز معرفي مي کند و مي گويد: گيره فلزي، تيز سوهان، چکش، گاز انبر، اره سيم ساب دار، مثلث ساب، مغار، متر فلزي، خط کش ثابت و خط کش تيردار، گونيا و پرگار ابزار لازم براي ايجاد اين هنر بديع هستند.
خرید کردن یکی از لذت ها برای خانم هاست چه برسه به اینکه این خرید مربوط به کودک دلبندتان باشد. این را پژوهشگران ثابت کرده اند که میگویند برای رها شدن از احساس پوچی و افسردگی میتوانید دست به دامان مراکز خرید شوید. اما گروه دیگری از پژوهشگران هم معتقدند خرید کردن به خودی خود میتواند شما را مضطرب و حتی افسرده کند. آنها میگویند قرار داشتن در معرض انتخابهای زیاد ممکن است شما را کلافه کند و آخر هم با حالی پریشان دست خالی به خانه برتان گرداند. حالا تصور کنید پای خرید برای کسی به میان بیاید که خودش هنوز به دنیا نیامده است.
وقتی قرار است برای جنینی که هنوز در رحمتان چرخ میزند خرید کنید و بدون آنکه او را دیده باشید، نیازها و راحتی اش را در نظر بگیرید، کار از آنچه محققان تصور میکنند هم سختتر می شود.
چه خودتان صاحب اتومبیل باشید و چه نه، باید قبل از اینکه فرزندتان به دنیا بیاید، صندلی ماشین را بخرید. حتی برای رساندن فرزند تازه متولد شده تان از بیمارستان به خانه به صندلی ماشین نیاز خواهید داشت. پس اگر بودجه تان محدود است، خرج های غیرضروری دیگر را فاکتور بگیرید اما از خرید این صندلی صرف نظر نکنید.
درست است که در ماه های آخر بارداری که حسابی سنگین شده اید خرید رفتن برایتان سخت است اما نمیتوانید به این بهانه خرید صندلی را به دیگران واگذار کنید یا آن را اینترنتی سفارش دهید. هر صندلی ماشینی در هر اتومبیلی به خوبی نصب نمیشود. پس اگر صاحب ماشین هستید، قبل از خریدن صندلی حتما آن را در خودروی خود امتحان کنید و در غیر این صورت، خودروهایی که بیشتر ممکن است با آنها تردد کنید را به عنوان پیشفرض در نظر بگیرید. البته دیدن علامت «universal» روی جعبه صندلی به شما میگوید برای همه خودروها مناسب است.
این روزها بازار لوازم دست دوم سیسمونی در سایتها داغ است. شاید برای صرفه جویی بتوانید بسیاری از لوازم مربوط به کودکتان از قبیل کمد و ... را دست دوم بخرید اما از قرض گرفتن صندلی ماشین یا دست دوم خریدن آن پرهیز کنید. شما باید مطمئن باشید این صندلی سالم بوده و هیچ آسیبی ندیده است و البته هنگام تهیه آن به سال ساختش هم توجه کنید. صندلی ای که بیشتر از 6 سال از زمان تولیدش گذشته باشد، ممکن است دچار فرسودگی شده باشد و در زمان خطر از پس محافظت از فرزندتان برنیاید.
در دفترچه راهنمای داخل جعبه همه نکات لازم برای قرار دادن درست صندلی آورده شده و فروشنده هم میتواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. بعد از تهیه صندلی اتومبیل، از درست نصب شدن آن مطمئن شوید. صندلی ماشین کودکتان نباید بیشتر از یکی، دو سانت سرجایش لق بزند. گذشته از این، کمربند اتومبیل شما باید کاملا صندلی را در خود بگیرد و نباید بعد از بستن کمربند در جایش تکان بخورد. البته صندلی ماشینی که میخرید باید به کمربند نرمی که بدن کودکتان را آزار ندهد، مجهز باشد.
بسیاری از والدین ترجیح میدهند به جای خرید دو وسیله از کریری که روی پایه صندلی ماشین نصب میشود، استفاده کنند. این کریرها را میتوان با خروج از اتومبیل از روی پایه برداشت و به عنوان ابزار حمل کودک از آنها استفاده کرد. اگر سراغ چنین صندلی اتومبیلی میروید تا زمانی که وزن فرزندتان از 10 کیلوگرم بیشتر نشده، می توانید از این وسیله استفاده کنید. گرچه با سنگین تر شدن فرزندتان مجبور به پرداخت هزینه دیگری برای تهیه صندلی بزرگتر می شوید اما این کریرهای قابل نصب روی پایه بهتر می توانند نوزاد چند روزه شما را در خود جا دهند و تا حدود یک سال و نیمگی هم قابل استفاده هستند.
بهتر است صندلی کودکتان را درست وسط صندلی های عقب اتومبیل بگذارید و تنها در صورتی که خودروی شما به ایربگ مجهز نباشد قرار دادنش روی صندلی جلو هم ایرادی ندارد و به شما کمک میکند که مدام چشمتان به فرزندتان باشد. بله، درست خوانده اید! کیسه هوای اتومبیل گرچه از جان بزرگترها محافظت میکند اما میتواند در صورت باز شدن به خفگی نوزادان منجر شود.
قرار نیست هر سال صندلی ماشین فرزندتان را عوض کنید اما نمی توانید در تمام سه، چهار سالی که از آن استفاده میکند، به خریدن یک صندلی اتومبیل اکتفا کنید.
بسته به نوع صندلی که انتخاب میکنید کودکتان تا قد و وزن خاصی توانایی استفاده از آن را خواهد داشت. صندلی هایی که به گروه +0 تعلق دارند معمولا تا رسیدن فرزندتان به 13 کیلو وزن میتوانند از او مراقبت کنند. پیش از 9 ماهگی مهمترین نکته ای که در انتخاب صندلی باید به آن توجه کنید، محافظت از سر و گردن کودک است پس تصور نکنید با خرید یک صندلی بزرگ که نوزادتان در آن وول میخورد، عاقبت اندیشی کرده اید. فرزند شما قرار نیست همیشه زیر 10 کیلو بماند و با سنگینتر شدنش، شما باید به طور کامل قید کریر را بزنید و برای تهیه گزینه ای دیگر هزینه کنید. این صندلی های به قول جوان ها شاسی بلند ارتفاع فرزندتان را بالا می آورند و به فرزندتان اجازه دیدن نمای بیرون از ماشین را میدهند؛ این صندلی ها که زاویه شان هم قابل تنظیم است، بسته به نوعشان و اطلاعاتی که روی بسته شان نوشته شده، فرزند 20 کیلویی شما را در خود جای می دهند اما برای نوزادان تازه متولد شده، چندان امن به نظر نمی رسند.
اگر میخواهید فرزندتان راحت تر باشد، بعد از گذشتن وزنش از 9 کیلوگرم میتوانید سراغ صندلی های گروه 1+ بروید. توصیه میکنیم تا زمانی که نزدیک به پنج سانتیمتر از بالای سر فرزندتان روی صندلی خالی است از آن استفاده کنید و با کمتر شدن این فاصله به فکر تعویض صندلی بیفتید. بعید است کودک 10 کیلویی تان در همان کریری که روی پایه صندلی اتومبیل قرار گرفته احساس راحتی کند و اگر تا آن زمان یکی از صندلی های بلند مخصوص اتومبیل را تهیه نکرده باشید، احتمالا باید برای خریدنش دست به کار شوید. اگر صندلی کودکتان آفتابگیر دارد، یک راه دیگر اندازه گیری این است که تا زمانی که گوش فرزندتان پایین تر از لبه بالایی صندلی قرار میگیرد، از آن استفاده کنید.
مردم معمولا رنگ ها را بر اساس سلیقه شخصی یا هماهنگ با رنگ دیگر وسایل خانه انتخاب می کنند. اما هنگام انتخاب رنگ باید تاثیر آن روی احساسات مان را نیز در نظر بگیریم. بعضی رنگ ها مثل خاکستری بعد از یک روز طولانی و پر استرس حس خوبی به ما نمی دهند و حتی باعث ایجاد احساس خستگی و افسردگی می شوند.
رنگ زرد به بعضی افراد احساس اضطراب می دهد. درست است که این رنگ ویژگی های خوبی نیز دارد اما استفاده از آن در اتاق کمی تند و خشن است.
مراقب باشید که این رنگ را با رنگ قرمز بورگاندی اشتباه نگیرید. رنگ قهوه ای یک رنگ آرام بخش است اما وقتی ترکیبی از رنگدانه های قرمز در آن وجود داشته باشد باعث ایجاد احساس اضطراب و عصبانیت می شود. به علاوه چون یک رنگ گرم و تیره است فضا را کوچک تر نشان می دهد.
این رنگ صرف نظر از این که به دکوراسیون پاییزی جلوه زیبایی می دهند اگر در به کار بردن آن زیاده روی شود ذهن را بیش از حد تحریک کرده و باعث سردرد می شود.
اگر می خواهید برای اتاق از رنگ آرام بخش قهوه ای استفاده کنید باید در انتخاب طیف آن دقت کنید. به عنوان مثال رنگ قهوه ای تیره باعث افسردگی و تحلیل انرژی می شود. از این رنگ به عنوان رنگ حاشیه استفاده کنید و برای دیوار اتاق از طیف های روشن تر استفاده کنید.
انتخاب طیف مناسب صورتی کمی سخت است چون خیلی از آن ها کودکانه و بیش از حد دخترانه هستند. مثل صورتی پاستلی که یک فضای افسرده کننده ایجاد می کنند.
این رنگ در اتاق خواب و حمام آرامش بخش است اما طراحان استفاده از آن را در آشپزخانه و اتاق های دیگر توصیه نمی کنند. رنگ خاکستری را در آشپزخانه و پذیرایی به کار نبرید مگر این که بخواهید اشتهای خود را کم کنید.
اگر تمام دیوار اتاق را قرمز کنید در شما احساس خشونت و استرس ایجاد می کند. اگر علاقه زیادی به این رنگ دارید از آن به عنوان رنگ حاشیه استفاده کنید.
بیشتر بدانید : گل های آپارتمانی را با این ایده ها زیبا و متفاوت بچینید!!
کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن
کلید موفقیت شاید اسرارآمیزترین پدیدهی بشر است که زنان و مردان زیادی قرنها برای به دست آوردنش تلاش میکنند. همهی افراد به دنبال مؤلفههای موفقیت هستند ولی این بار «رولف دوبلی» در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» توصیه میکند دلایل شکست و عدم موفقیت را نیز بهتر است بررسی کنید. ناتوانی در شفاف اندیشی که این نویسنده از آن بهعنوان خطای شناختی یاد میکند، یک انحراف است که میتواند مانعی بزرگ در دستیابی به اهداف و موفقیت شود. این نویسنده در این اثر اشتباههای متداول و موانعی که بر سر راه منطق انسان قرار میگیرد را شرح داده است و خواننده را در شفاف اندیشی کمک میکند. «رولف دوبلی» هفت گام برای یک زندگی بیخطا در کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن را ارائه نمیکند بلکه تنها کمک میکند چشمهایتان را باز کنید و با دقت بیشتری به خطاهای شناختی که سالهاست در وجودتان رخنه کرده است آگاه شوید.
دربارهی کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن:
تمام انسانها در طول روز همیشه در حال تصمیمگیری، اندیشیدن، انتخاب کردن و … هستند، به عبارتی اعمالی که توسط ذهن صورت میگیرد. اما آیا این کار به درستی انجام میشود؟ آیا همیشه بهترین مورد انتخاب میشود و در مقایسه با دیگر موارد اشتباهی پیش نمیآید؟ این کتاب صوتی راهنمایی است که میکوشد در این موارد، به انسانها یاری برساند و در حقیقت دید شفافتری به آنها ارائه بدهد.
کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly) از اشتباهات شناختی شما سخن میگوید که در زندگی تمام انسانها وجود دارند و همیشه دیده میشوند و در تمام تصمیمات زندگی تاثیر میگذارند، اما ما آنها را به دلایلی نمیبینیم، اشتباهاتی که موجب میشوند تصمیمات غلط بگیرید. به عنوان نمونه حتماً چندین بار شده که با قاطعیت نتیجهای بگیرید و چند روز بعد کاملاً برعکس آن رخ بدهد.
رولف دوبلی فارغالتحصیل دکتری فلسفه و نویسندهای جوان، معروف و پرطرفدار سوییسی است. رولف دوبلی به خاطر نوشتن کتاب به نام هنر شفاف اندیشیدن توانست مورد توجه جهانیان قرار بگیرد و با انتشار کتاب «هنر خوب زیستن» به یکی از پرفروشترین نویسندهها تبدیل شود. خلاقیت و نوآوری در نوشتههایش، او را به یک نویسنده محبوب تبدیل کرده است. همچنین او بنیانگذار چند شرکت و انجمن است و از او به عنوان شخصیت برجستهای در اقتصاد و علم یاد میشود.
در بخشی از کتاب صوتی هنر شفاف اندیشیدن میشنویم:
زی گارنیک و دوستانش به رستوران رفتند و هنگام سفارش دادن متوجه شدند که پیش خدمت هیچکدام را یادداشت نکرد. آنها منتظر غذاهای اشتباه بودند که همه چیز دقیقا آنطور که خواسته بودند سرمیز آمد و از هوش عجیب پیش خدمت تعجب کردند، وقتی از رستوران بیرون آمدند زی متوجه شد چیزی جا گذاشته و مجدد برگشت و آن پیشخدمت باهوش را پیدا کرد و سراغ وسیلهاش را گرفت. پیش خدمت او را نشناخت. زی غافلگیر شده بود، وقتی از پیش خدمت علت رفتار او را پرسید گفت: من سفارشها را تنها تا زمانی که تحویل دهم در ذهنم نگه میدارم. نظریه زی میگوید: ما کارها را وقتی به طور کامل انجام میدهیم از حافظهمان پاک میکنیم و تنها کارهایی را به خاطر میآوریم که ناقص هستند.
حتی از این هم سادهتر است، اگر ذهنت درگیر چیزی است، کافی است برای آن یک برنامه با جزییات بنویسی، نگرانیها کاملا حذف میشوند. کرت لوین به این نتیجه رسید که ما به ندرت کارهای تکمیل نشده را فراموش میکنیم. این کارها با سماجت در ضمیر خودآگاه ما باقی میمانند و رهایش نمیکنند. به عبارتی دیگر، وقتی ما کاری را به طور کامل انجام دادیم و آن را از لیست ذهنی خود خارج کردیم، از حافظه ما پاک میشود. کارهای بزرگ تا زمانی ذهن ما را درگیر میکنند که ایده شفافی درمورد نحوه برخورد با آنها پیدا کنیم. زی گارنیک به اشتباه بر این باور بود که برای پاک شدن کارها از حافظه، لازم است آن کارها تکمیل شوند. اینطور نیست یک برنامه عملیاتی خوب کفایت میکند.
به شما کمک خواهد کرد که بدانید در طول روز چه تصمیمات سادهلوحانه و غیرمنطقیای میگیرید.
شما خود را انسانی منطقی و هوشمند فرض میکنید. انسانی که به تواناییهایاش اشراف کامل دارد. متاسفانه باید بگوییم که برخلاف تصورتان اینگونه نیستید! اما نگران نباشید، شما تنها نیستید. همهی ما در طول زندگی کم و بیش تصمیمات غیرمنطقی و سادهلوحانه میگیریم که با تصور ذهنی ما از خودمان قرابتی ندارند.
مغز ما آش در هم جوشی از حسابگریهای غریزی و تخمینی است. کارکرد این جنس از تخمین زدن و حسابگری برای اجداد اولیهمان این بود که بتوانند خود را از گزند حیوانات وحشی دور نگه دارند و تولیدمثل کنند. امروزه اما این جنس از حسابگری غریزی، بیش از آنکه به ما کمک کند، دردسرساز شده است. در این كپسول سعی داریم شما را با مصائبی که هرروز به واسطهی این حسابگری غریزی گریبانگیرتان میشود، آشنا و به شما کمک کنیم كه بتوانید کنترل آگاهانهتری بر این جنس تصمیمات ناخودآگاه داشته باشید.
مدت زمان : 11 ساعت کتاب صوتی
حجم فایل دانلودی : 402MB
نوع فایل : mp3
کتاب صوتی عادتهای اتمی نوشته جیمز کلیر، یک راهنمای عملی و جامع برای برای ایجاد عادتهای خوب و همچنین شکستن عادتهای بد است.
کتاب صوتی عادتهای اتمی (Atomic habits)، با بیانی روان و جذاب، به مخاطب میآموزد که چگونه با شناسایی عادتهای کوچک و مدیریت آنها، هر روز 1% بهتر شویم و بهتر زندگی کنیم، زیرا همین رفتارها و عادتهای کوچک است که تعیین میکند پس از 5 سال کجا هستیم و چقدر موفق شدهایم یا شکست خوردهایم!
عادتهای بد زندگی شما تکرار میشوند نه به دلیل اینکه تمایلی به تغییر دادن آنها ندارید، بلکه به این دلیل است که شما برای تغییر عادتهای بد خود سیستم اشتباهی انتخاب نمودهاید. اگر در تغییر عادتهایتان دچار مشکل شدهاید، در واقع مشکل شما نیستید، بلکه سیستمی است که بر پایه آن عمل میکنید. این موضوع، فلسفه کلیدی کتاب عادتهای اتمی است؛ شما تا سطح اهدافتان بالا نمیروید، بلکه تا سطح سیستمهایتان پایین میآیید. در این کتاب، به برنامهای اثبات شده برای رسیدن به سطوح بالاتری دست خواهید یافت.
اساس کتاب عادتهای اتمی مدل چهار مرحلهای جیمز کلیر (James Clear)، برای عادتها است، سرنخ، تمایل، پاسخگویی و پاداش و چهار قانون تغییر رفتار است که این مراحل را تکامل میبخشند. امکان دارد مخاطبانی که پیشزمینهی روانشناسی دارند، برخی از این اصطلاحات را در شرطیسازی عامل شنیده باشند که ابتدا با شرح «تحریک، پاسخ، پاداش» توسط اسکینر در دههی 30 میلادی بیان شد و اخیرا با عبارت «سرنخ، روتین، پاداش» در کتاب «قدرت عادت» نوشتهی چارلز داهیگ محبوبیت یافته است.
عادتها نقش بسیار مهمی در زندگی همه ما دارند. در واقع این عادتها هستند که مشخص میکنند ما به فرد موفقی تبدیل میشویم؟ یا همیشه یک آدم معمولی با کلی آرزو باقی میمانیم؟ همه ما کلی عادت داریم که با آنکه میدانیم خوب نیستند اما نمیتوانیم تغییرشان دهیم. میکروکتاب عادتهای اتمی یک راهنمای کامل و دقیق درمورد عادتهاست که در آن با قوانین و روشهایی آشنا میشویم که میتوانیم به سادگی عادتهایمان را تغییر و حتی حذف کنیم. در این کتاب میخوانیم که چقدر قدمهای کوچک و در ظاهر بیاهمیت میتواند مهم و تاثیرگذار باشند و ما را به نتایج بزرگی برسانند. عادتهای اتمی یکی از پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز بوده است.
مقدمه: داستان من
اصول پایه: چرا تغییرات کوچک، موجب تفاوتهای بزرگ میشوند
1- قدرت غافلگیرکنندهی عادتهای اتمی
2- چگونه عادتهای شما موجب شکلدهی به هویتتان میشوند (و بالعکس)
3- چگونه با 4 گام ساده، عادتهای بهتری بسازیم
قانون اول: آن را شفاف و آشکار کنید
4- مردی که خوب به نظر نمیرسید
5- بهترین راه برای شروع یک عادت جدید
6- برای انگیزه اعتبار بیشازحدی قائل شدهاند؛ غالبا محیط اهمیت بیشتری دارد
7- راز کنترل شخصی
قانون دوم: آن را جذاب کنید
8- چگونه یک عادت را غیرقابل مقاومت کنید
9- نقش خانواده و دوستان در شکلدهی به عادتها
10- چگونه علل عادتهای بد را شناسایی و اصلاح کنید
قانون سوم: آن را ساده کنید
11- آرام جلو بروید، اما هیچگاه عقبگرد نکنید
12- قانون کمترین تلاش
13- چگونه اتلاف وقت را با استفاده از قانون دو دقیقهای متوقف کنیم
14- چگونه عادتهای خوب را ناگزیر و عادتهای بد را محال کنیم
قانون چهارم: آن را رضایتبخش کنید
15- قانون اساسی تغییر رفتار
16- چگونه هر روز به عادتهای خوب پایبند بمانیم
17- چگونه یک همراه در مسئولیت میتواند همهچیز را تغییر دهد
تاکتیکهای پیشرفته: چگونه از کموبیش خوب، به واقعا عالی تبدیل شوید
18- حقیقتِ استعداد (چه وقت ژنها مهماند و چه وقت نیستند)
19- قانون طلایی: چگونه در زندگی و کار، باانگیزه بمانیم
20– نقطه ضعف ایجاد عادتهای خوب
نتیجهگیری: راز نتایجی که ماندگار میشوند
ضمیمه:
درسهای کوچک برگرفته از چهار قانون
نحوهی اعمال این ایدهها در کسبوکار
نحوهی اعمال این ایدهها در پرورش فرزند
شناخت عادتها باعث میشود انسان بتواند ضعفهایش را بهتر بشناسد و آنها را رفع کند. اما مسئله به همینجا ختم نمیشود. بهبود کیفیت زندگی انسان فقط به بهبود ضعفهای پیشین وابسته نیست، بلکه باید، ضمن تغییر عادتهای بد، برای ایجاد عادتهای خوب و جدید هم تلاش کرد؛ موردی که کمتر به آن توجه شده است. در جامعه ما، رویکرد تربیتی و آموزشی بیشتر بر شناسایی و اصلاح عادات بد متمرکز است؛ اما توجه به خلق عادات جدید میتواند از همان میزان ارزش یا حتی بیشتر هم برخوردار باشد، زیرا ایجاد عادات خوب خودبهخود میتوانند به کمرنگترشدن عادات بد کمک کنند. به همین دلیل، شاید مطالعه کتابی که خواننده را به خلق عادات کوچک و مفید تشویق میکند، خالی از لطف نباشد: کتابی مانند کتاب عادات اتمی.
کتاب عادات اتمی، علاوه بر مقدمه، از ۶ بخش تشکیل شده است. در بخش اول، اصول پایه بررسی میشود: اینکه چرا تغییرات کوچک میتوانند اثرات بزرگی برجای گذارند. سپس، در چهار بخش بعدی، ۴ قانون مؤثر معرفی میشوند که بهصورت مرحلهای چیده شدهاند: قانون اول، آشکارکردن عادات؛ قانون دوم، جذابکردن عادات؛ قانون سوم، آسانکردن عادات؛ قانون چهارم، رضایتبخشکردن عادات. با خط فکری حاصل از این چهار قانون، مخاطب با خودش احساس مهربانی بیشتری میکند و بهتر میتواند به این مسئله نگاه کند. در بخش ششم نیز چند موضوع ویژه معرفی شده است که تکمیلکننده فرایند ایجاد عادات خوب و کوچک است.
در کتاب عادتهای اتمی میآموزیم چگونه:
- بر نبود انگیزه و اراده غلبه کنیم.
- سیستمی طراحی کنیم که هر روز 1٪ بهتر شویم.
- عادتهای بد را بشکنیم و به عادتهای خوب بچسبیم!
- محیطمان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسانتر باشد.
- هویت قویتری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم.
- تغییرات کوچک و سادهای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند.
- و مهمتر از همه، چگونه این ایدهها را در زندگی واقعیمان به اجرا در آوریم.
- چطور وقتی در مسیر اشتباهی قرار میگیریم، مجددا به مسیر درست برگردیم.
- از اشتباهاتی دوری کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عاداتشان مرتکب میشوند.
- برای عادتهای جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد).
این کتاب برای افراد خاصی نوشته نشده است. تمام افراد با هر وضعیت روحی میتوانند مخاطب این کتاب باشند. کتاب عادات اتمی از کتابهایی است که میتواند حال مخاطب را خوب کند، زیرا بیش از تمرکز بر ایجاد تغییر در رفتار فرد، بر خلق رفتارها و عادات جدید متمرکز است. بنابراین، چنین کتابی میتواند برای همه کسانی که مایلاند زندگی بهتری بسازند مناسب باشد. اگر شما مایل هستید با تغییرات کوچک، کیفیت زندگیتان را بهبود بخشید، توصیه میکنیم از این کتاب غافل نشوید. همچنین، میتوانید این کتاب را به عزیزانتان هدیه دهید.
آیا تاکنون به این فکر کردهاید که «چرا آن چیزی را که میگویم انجام میدهم انجام نمیدهم؟ چرا وزن کم نمیکنم یا سیگار را ترک نمیکنم یا برای بازنشستگی پسانداز نمیکنم یا آن کسبوکار جانبی را شروع نمیکنم؟» پاسخ این پرسشها را میتوان جایی در بین این چهار قانون پیدا کرد. کلید ایجاد عادتهای خوب و ترک عادتهای بد درک این قوانین بنیادی و چگونگی تغییرشان برای انتظارات مشخصتان است. هر هدفی محکوم به فناست، اگر برخلاف طبیعت انسان باشد.
عادتهای شما را سیستمهایی در زندگیتان شکل میدهند. در فصلهای بعدی، یکبهیک درباره این قوانین بحث میکنیم و نشان میدهیم که چطور میتوانید از آنها برای ایجاد سیستم بهره بگیرید؛ سیستمهایی که در آنها عادتهای خوب بهطور طبیعی ظاهر میشوند و عادتهای بد از بین میروند. (صفحه ۶۲)
مدت زمان کتاب صوتی : بالای 10 ساعت
نوع محتوا: pdf+ کتاب صوتی
تعداد صفحات نسخه pdf:
606 صفحه
حجم فایل دانلودی: 615MB
مقدمه ای از دکتر جو دیسپنزا:
میدانم که نگارش این کتاب ریسک بزرگی برای من و آوازهام است. افراد زیادی وجود دارند – از جمله برخی از اعضای جامعهی علمی – که کار من را شبه علم میدانند، خصوصاً پس از انتشار ماوراء طبیعی شدن. در سابق بسیار نگران نظر این منتقدین بودم. در اوایل مسیر نویسندگی، همیشه هنگام نگارش این منتقدین را در نظر داشتم و میخواستم کاری کنم که آنها اثرم را تأیید کنند. برایم مهم بود که این جامعه من را بپذیرد. اما روزی داشتم در لندن سخنرانی میکردم؛ خانمی میکروفون را گرفت و داستان شفا یافتنش از بیماری را بازگو کرد – اینکه چطور با استفاده از کارهایی که من در کتابهای دیگرم ذکر کردهام، شفا پیدا کرده بود – در این لحظه دگرگون شدم.
برایم روشن شد که هر کاری کنم، این دانشمندان بدبین که باورهای خاص خود را در مورد امور ممکن دارند، از کار من خوششان نخواهد آمد. وقتی به این نکته پی بردم، دانستم که بخش زیادی از انرژیام را هدر دادهام. دیگر علاقهای نداشتم که این افراد را در مورد پتانسیل بشر متقاعد کنم – خصوصاً آن عدهای که امور عادی و طبیعی را بررسی میکنند. من به هر چیزی علاقه داشتم جز امور عادی و دوست داشتم مقولهی ماوراء الطبیعه را بررسی کنم. مطمئن شدم که باید از این تلاش بیحاصل برای متقاعد کردن جوامع علمی دست بردارم و بجای آن انرژی خود را به بخش دیگری از جمعیت معطوف کنم که میخواهند به حرفهای من گوش دهند.
دکتر جو دیسپِنزا نویسنده کتاب ماوراء طبیعی شدن درک ما از جهان و مهمتر از همه، اعتقادات ما در مورد آنچه جسم انسان قادر به دستیابی به آن هست را به چالش میکشد. او از طریق تلفیقی از تحقیقات علمی و بینش معنوی، مخاطب را در معرض این واقعیت قرار میدهد که ابعادی فراتر از ادراک نیز وجود دارد. این بعد، کوانتوم نامیده میشود. مکانی که شامل اطلاعات و پتانسیلهای نامتناهی است.
دکتر دیسپِنزا اعتقاد دارد که بیشتر جهان خالی است، به عبارت دیگر فاقد ماده است. هنگامی که به یک اتم نگاه میکنیم میتوانیم آن را ببینیم. با این حال، آن فضا خالی نیست بلکه پر از انرژی و امکانات بالقوه است. در سطح کوانتومی، به دلیل سرعت حرکت ذرات، انرژی بیشتری از ماده وجود دارد و با سرعت نور، ماده به انرژی تبدیل میشود. در فرکانسهای بالا، ماهیت کامل همه چیز از انرژی، اطلاعات و آگاهی است. ما با تبدیل شدن به هیچکس و هیچچیز در هیچزمان، به این واقعیت دسترسی پیدا می-کنیم.
هرچه امواج مغزی کندتر میشود و از ذهن تحلیلی و واقعیت مادی خود خارج میشویم، سیستم عصبی خودمختار بیشتر فعال میشود. ما به انرژی آگاهی خالص تبدیل میشویم و با دنیای کوانتوم ارتباط برقرار میکنیم. این فرکانس ما را بالا میبرد که میتوانیم از آن برای برقراری ارتباط با اطلاعات و امکانات جدید خارج از محدوده زمان استفاده کنیم. با بالا رفتن سطح فرکانس، میتوانیم به قلمرو یکپارچگی برسیم. در اینجا، تمام ماده به انرژی حاوی اطلاعات تبدیل شده است، و زمان همه فضا را در لحظه حال فرو ریخته است. آینده و گذشتهای وجود ندارد. در این مکان، با آگاهی کل ارتباط برقرار میکنیم. بنابراین، ما از هیچچیز به همهچیز، همهکس، همهجا و همهزمان تبدیل میشویم. اینجا مکان امکانات نامحدود است. اگر بتوانیم به قلمرو یکپارچگی دست پیدا کنیم، پس میتوانیم در هرچیز، هرکس، هرمکانی و هر زمانی باشیم.
جو دیسپنزا در فصل اول ماورای طبیعی شدن داستان های جالب و پر مهیجی دربارهی چند نفر از دانشجویان خود بازگو می کند که توانستهاند با ماورای طبیعی شدن زندگی خود را نجات دهند که قطعا برای شما هم جذاب و لذت بخش خواهد بود.
در فصل دوم، در مورد نحوه عملکرد ذهن، احساسات، استرس، امواج مغزی، توجه، انرژی و… اطلاعاتی به شما می دهد تا ذهن شما را برای سفر به جهان کوانتوم آماده کند. در فصل سوم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، تمارینی به شما آموزش داده میشود تا بتوانید به دنیای کوانتوم سفر کنید و همینطور یاد میگیرید که چگونه تمرکز خود را از روی مشکلات، رنج، احساسات و… بردارید و انرژی خود را با آنچه از قبل در میدان کوانتوم وجود دارد هماهنگ کنید. در فصل چهارم، جو دیسپنزا مراقبه ای پر طرفدار بنام پاکسازی مراکز انرژی برایتان آماده کرده تا بتوانید کیفیت زندگی خود را با آن ارتقاء دهید.
در فصل پنجم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، شیوه ی تنفس قدرتمند را یاد میگیرید تا بتوانید میدان انرژیکی اطراف خود را قوی کنید. همینطور یاد خواهید گرفت چگونه با احساس کردن چیزی که می خواهید آن را به زندگیتان دعوت کنید. در فصل ششم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، جو دیسپنزا برای درک بهتر شما از موضوعات، داستان چند تن از دانشجویان خود را عنوان میکند تا با تجربه هایشان ارتباط بگیرید. جو می گوید اگر آنها توانستهاند کارهای غیر عادی انجام دهند شما هم میتوانید. در فصل هفتم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، دکتر جو دیسپنزا در باره قلب منسجم صحبت میکند و به شما یاد میدهد چگونه بر محیط تسلط داشته باشید و تأثیر گذار باشید.
در فصل هشتم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، جو دیسپنزا به شما یاد میدهد که چگونه ذهن خود را در حالت خلسه گی قرار دهید تا ذهنتان بتواند بدون هیچ گونه تحلیل و بررسی ضمیر ناخودآگاه شما را به گونهای صحیح برنامه ریزی کند و راه حل هایی به شما میدهد که واقعیت زندگیتان را خلق کنید.
در فصل نهم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، مراقبه قدم زنان برایتان طراحی شده است که به شما کمک میکند به صورت ذهنی وارد آینده شوید، جو دیسپنزا در این فصل به شما میآموزد که چگونه به آن شخصیتی که میخواهید تبدیل شوید.
در فصل دهم کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن، دکتر جو دیسپنزا، مطالب را با زاویه دید جدیدی برایتان آماده کرده تا به درک بهتری از مباحث برسید بلکه بتوانید حقایق جهان را به شخصه تجربه کنید.
در فصل یازدهم کتاب ماورای طبیعی شدن، در مورد امکان های دنیایی که خارج از حواس ما می باشد سخن گفته شده تا سفر به بُعدی ناشناخته که به لحاظ زمانی و مکانی خارج از مختصات دنیا میباشد.
در فصل دوازدهم دکتر جو دیسپنزا در مورد غده پینه آل و نوع کارایی آن اطلاعات بی نظیری به شما میدهد تا بتوانید تجربه های بی نظیری در زندگی کسب کنید، غده پینه آل در مغز شما قرار دارد که میدان کوانتوم را به تصاویر واضح در ذهن ما تبدیل میکند دقیقاً مشابه تلویزیون که ما امواج را به شکل صدا یا تصویر دریافت می کنیم و در این فصل یاد میگیرید که چگونه غده پینه آل خود را فعال کنید.
در فصل سیزدهم کتاب صوتی ماورا طبیعی شدن، جو دیسپنزا درباره اتحاد و یکپارچگی قلبی تعداد زیادی از شاگردان خود میگوید که آن ها را به یک قصد و نیت که آن هم خیر خواهی برای یکدیگر است دعوت مینماید که اینکار باعث تأثیر گذاری انرژیکی آنها بر روی یکدیگر می شود و این عمل میتواند زندگی بهتر و سالم تر، سلامتی بیشتر، ثروت بیشتر و موهبت های فراوانی را به سمت آنها بکشاند.
جو دیسپنزا در این خصوص اطلاعات زیادی برایتان گرد آوری کرده بلکه بتواند در تأثیر گذار بودن شما کمکی کرده باشد. حتماً شنیده اید که میگویند، اول برای دیگران دعا کن بعد خودت! زیرا دعای اینگونه زودتر مستجاب میشود. به اینکار از لحاظ معنوی می توان با این دید نگاه کرد ولی از لحاظ علمی دکتر جو دیسپنزا در کتابش بیشتر برایتان توضیح خواهد داد.
جو دیسپنزا در این فصل در همین مورد و البته بسیار جا افتاده صحبت میکند و در آخر دکتر جو دیسپنزا می گوید؛ اگر شما هم با باوری قدرتمند تمرین و مراقبه کنید به شما این اطمینان را میدهم که بی نظیر ترین رویدادها در انتظار شما نشسته است.
با کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن آرزوهای محال را برای خود به واقعیت تبدیل کنید و خودتان را یکبار برای همیشه از بند اسارت خود ساخته رهایی بخشید و قدرت درونتان را افزایش دهید و رویاهای بزرگتری در نظر بگیرید و مطمئن باشید کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن همان کتابیست که برای نجات زندگی شما آمده است. این یک شانس نیست یک هشدار هم نیست بلکه یک دعوت است که زندگی خود و فرزندانتان را نجات دهید و آگاهی بالقوه ی خودتان را کشف کنید و به نسل های بعدی انتقال دهید.شما نه تنها زندگی خود را بلکه زندگی نسلهای بعد از خودتان را هم با آگاهی از این قوانین میتوانید تضمین کنید، سلامتی، ثروت، آرامش و ماوراء طبیعی شدن برای تبدیل شدن به فردی غیر عادی منتظر شماست. قطعاً شما هم دلتان میخواهد غول چراغ جادو داشته باشید تا هر آنچه که میخواهید برایتان فراهم کند اکنون میتوانید به کتاب صوتی ماورای طبیعی شدن به چشم یک غول چراغ جادو نگاه کنید که میتواند شما را به تمام خواسته هایتان برساند.
در كتاب "بررسی هنر ایران" اثر پروفسور ارثراپهام پوپ هنر میناكاری اینطور تعریف شده است:
«مینا كاری هنر درخشان آتش و خاك است، با رنگ های پخته و درخشان كه سابقه آن به 1500 سال پیش از میلاد می رسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ی ششم تا چهارم پیش از میلاد و پس از سال 500 پیش از میلاد مشاهده می شود. هنر میناكاری در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته و یكی از نمونه های قدیمی آن درعهد صفویه توسط شاردن جهانگرد فرانسه ذكر شده است كه قطعه ی مینایی از كارهای اصفهان بوده، مشتمل بر طرحی از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل و بته به رنگ آبی كم رنگ و سبز و زرد و قرمز.»
هنر میناكاری را می توان یكی از اختراعات خلاقه ی بشر دانست ؛ زیرا این هنر شامل فعل و انفعالهای پیچیده ایست كه به هم ربط داده می شوند. از یك سوی عوامل ساده ای از قبیل سیلیكوم و مینیوم و پتاسیم و از سوی دیگر سنگ قیمتی كه تركیب آنها مینا را به وجود می آورد. از این رو این یك هنر آزمایشگاهی است و در حقیقت ماده ای است از تركیب اكسیدهای فلزات كه بر اثر حرارت، رنگ های مورد نظر را به دست می دهد در اختلاط با نمك به دست می آید در این عمل رنگ ها با درجه حرارت و طول زمان حرارت ارتباط زیاد پیدا می كند. بنابراین برای دسترسی به این پدیده هنری زیبا باید آتش و حرارت به دقت مراقبت و مهار شود. مینا كه طبعاً شفاف است ، شفافیت بیشتر خود را از اكسید قلع به دست می آورد كه تركیبات آن از زمان های قدیم تا به امروز ثابت و بدون تغییر مانده است.
در مورد سابقه ی هنر میناكاری در ایران لئوبرونستین و اروین مرگولیسErwin Margulies یادآور شده اند كه سابقه این هنر در ایران به زمان اشكانیان و ساسانیان می رسد؛ ولی استفاده از آن در آغاز اسلام ، تا پیش از حكومت ایلخان مسلمان مغول ، غازان خان (694 تا 703 هجری) روشن نیست. پادشاه در مدت كوتاهی به علم شیمی دست یافت و بر خلاف پیشینیان كه مبالغ هنگفتی در راه پیدا كردن اكسیر صرف می كردند ترجیح داد كه دانش و مساعی خود را صرف هنر میناكاری نماید.
رواج صنعت میناكاری در اصفهان از دوران پهلوی و حدود سال 1310 شمسی است و مخصوصاً طی سی سال اخیر این صنعت به وسیله ی یكی از استادان هنرمند و بنام اصفهان آقای شكرالله صنیع زاده بسط و توسعه یافت و شاگردانی در این مكتب تربیت شدند كه هر یك دریچه ی دیگری را برای هنر میناكاری گشودند. تا جایی كه هم اكنون حدود پانصد نفر استاد و كارگر به تهیه ی اشیاء مینائی اشتغال دارند. بیشتر اشیائی كه میناسازان فعلی به بازار عرضه می كنند عبارت است از:
گوشواره – سینه ریز – گلوبند – انگشتر – جعبه های بزرگ و كوچك آرایش زنانه – قوطی سیگار – جعبه های خاتمكاری و میناكاری – سرویس چای خوری مینا – شربت خوری مینا – حبابهای مینا كاری – بشقاب مینا – گلدان مینا به اندازه های مختلف – تابلوهای بزرگ و كوچك میناكاری كه با هنرهای دیگر مانند طلاكاری و خاتم كاری و مینیاتور تركیب می شود – كاسه قاب قدح میناكاری – قاب های عكس در اندازه های مختلف – زیر سیگاری مینا - پیپ مینا – آلبوم عكس – گلاب پاش مینا - پنكه سقفی – جار و چهلچراغ مینا ، درها و پنجره ها و ضریح های مینا كاری شده برای مقابر ائمه شیعه در كربلا و نجف و سامره و مشهد و قم و حضرت عبدالعظیم و اماكن متبركه دیگر.
در این بخش با هفت گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید تا شاید روزی شما با نشانه ای از آنها روبرو شوید می دانید حتی نشانه ای کوچک از آنها برای جهانیان ارزش زیادی دارد.
گنج شماره هفت: سرزمین جواهرات در هند
شاید بیش از هر کشور دیگری، فرهنگ هندوستان آمیخته با جواهرات و تزئینات و رنگ ها باشد. هندی ها همیشه به داشتن ساختمان های مزین به جواهرات و پوشیدن پارچه های رنگارنگ نفیس و داشتن مراسم مذهبی یا اجتماعی که در آنها رنگ ها و تزئینات حرف اول را می زنند، مشهور بوده و هستند.
نمونه اش هم بزرگ ترین الماس های جهان که پس از فتح هندوستان، پیشکشی پادشاه ایران، نادرشاه شدند. اگرچه حالا فقط یکی شان دست ایرانی هاست و دیگری نه. انگار حیف است که بین بزرگ ترین گنج های جهان، از کشور هندوستان و جواهراتش خبری نباشد.
اما این خبر همین اواخر در خبرگزاری بین المللی منتشر شد تا این مقاله ما هم بدون چاشنی نباشد. صحبت از گنجی است که هنوز کسی نتوانسته روی آن قیمت بگذارد. مدتی پیش یک سرداب زیرزمینی مربوط به یک معبد بوداییان که تاکنون مخفی بود، پیدا شد؛ سردابی که در دل خود رازهای زیادی پنهان کرده بود. شهر تیرووانات تاپورام هند بیش از هر وقت دیگری نامش بر سر زبان ها افتاد.
گنجی از جواهرات طلا، نقره، سکه های قیمتی و سنگ های زینتی ارزشمند در یک جا جمع شده بود تا پیدا شدنش مثل بمب صدا کند.
شاید مقامات هندی روزهای اول شوکه شده بودند که ارزش آن را تنها یک میلیارد و 200 میلیون دلار تخمین زدند. چون مدتی بعد و با بررسی ها باستان شناسان مشخص شد که این گنج حداقل 22 میلیارد دلار یا ارزش دارد.
حالا همان مقامات دیگر از اظهار نظر کردن درباره ارزش گنج خودداری می کنند و می گویند باید بیشتر بررسی شود. این سرداب زیرزمینی در واقع متشکل از پنج سرداب تو در توست که ظاهراً هنوز در یکی از آنها را نتوانستند باز کنند.
گفته می شود این سرداب از 140 سال پیش تا کنون پنهان بوده و گنجی که در آن وجود دارد، هدایا و نذورات هندی ها و حتی بودایی های دیگر نقاط جهان بوده که از هزاران سال پیش رفته رفته در این سرداب انباشته شده است.
در این بخش با هفت گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید تا شاید روزی شما با نشانه ای از آنها روبرو شوید می دانید حتی نشانه ای کوچک از آنها برای جهانیان ارزش زیادی دارد.
گنج شماره شش: صندوق مقدس
در طایفه باستانی بنی اسرائیل صندوق گنج معروفی بود که به اعتقاد آنها، مقدس تر از آن وجود نداشت. حاکم اصلی و مرکزی بنی اسرائیل، مأمور این صندوق کذایی بود که طبق کتاب مقدس، برای خداوند نگهداری می شد. 112 سانتی متر طول، 66 سانتی متر عرض و 66 سانتی متر هم ارتفاع این صندوق ساخته شده از جنس چوب اقاقیا بود.
داخل و بیرون طلا اندود شده، نقش و نگارهای زیبای طلایی و دو مجسمه طلایی فرشته در چپ و راست صندوق، آن را از هر حیث ارزشمند می کرد. داخل صندوق دو تخته سنگ که روی آن 110 فرمان موسی حک شده بود قرار داشت. آنها معتقد بودند این گنجینه مقدس، مردم و اموالشان را در مقابل خطرات و بلاها حفظ می کند. 607 سال پیش از میلاد بیت المقدس که پایتخت بنی اسرائیل بود و این صندوق در هیکل سلیمان آنجا نگهداری می شد، به وسیله بابلی ها محاصره شد.
در یک جنگ خونبار، بیش از یک میلیون نفر کشته و تعداد زیادی آواره شدند.70 سال بعد، وقتی بنی اسرائیل به شهرشان بازگشتند،اثری از صندوق مقدس پیدا نکردند.
به راستی چه اتفاقی برای این صندوق و محتویات داخلش افتاده که تا به حال اثری از آن یافت نشده است؟ مهم ترین فرضیه این است که عبریان پیش از آغاز جنگ آن را جایی مخفی کردند تا به دست بابلی ها نیفتد. برخی هم معتقدند که این صندوق گرانبها توسط بابلی ها معدوم شده است.
در این بخش با هفت گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید تا شاید روزی شما با نشانه ای از آنها روبرو شوید می دانید حتی نشانه ای کوچک از آنها برای جهانیان ارزش زیادی دارد.
گنج شماره پنج: گنج بزرگ فرعون
شگفتی سراسر وجود هوارد کارتر را فرا گرفته بود. کسی که سال 1922 توانست محل دفن فرعون مشهور مصر، توت آنخ آمون را پیدا کند و راه ورود به مقبره و بعد راه رسیدن به این اتاق ها آن قدر پیچده بود که سال ها طول کشید تا کارتر توانست نقشه آنها را بکشد. در روایات آمده بود کنار مقبره فرعون، اتاق های بزرگ پر از صندوق های مخصوص جواهرات و مجسمه های قیمتی بود. اما وقتی سراغ جواهرات مقبره رفتند، اثری از آنها نبود! این شاید مرموزترین و عجیب ترین سرقت تاریخ باشد؛ چرا که مسیر دستیابی به مقبره فوق العاده پیچیده بود و پیدا کردن مسیر از فهم افراد عادی خارج بود. ضمن اینکه انتقال این همه ثروت و عتیقه، بدون اینکه کسی متوجه شود امکان پذیر نبود.
برخی تاریخدانان معتقدند که سرقت این جواهرات کار همان معمارانی است که قرن ها قبل از میلاد مسیح این مقبره را طراحی کرده و احتمالاً همان نزدیکی ها بار دیگر آن را مدفون کرده اند تا سر فرصت و دور از چشم خاندان سلطنتی مصر، آنها را جابه جا کنند.
فرضیه دیگری هم وجود دارد. سال ها بعد، پادشاهی به نام هریهور جانشین رامسس دهم شد. در آن زمان مصر مانند گذشته شوکت و جلال نداشت برای همین عده ای معتقدند که هریهور به فرزندش دستور داد تا از جواهرات قبر فرعون برای قبر آینده او استفاده کنند و جای دفنش را هم به کسی نگویند، اکنون هم قبر هریهور نامعلوم است.
در این بخش با هفت گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید تا شاید روزی شما با نشانه ای از آنها روبرو شوید می دانید حتی نشانه ای کوچک از آنها برای جهانیان ارزش زیادی دارد.
گنج شماره چهار : گنج پرنده سیاه یا ریش سیاه
بلک بِرد یا ریش سیاه یا پرنده سیاه، دزد دریایی مشهوری بود که تنها در طول دو سال (1716تا1718) ثروت بزرگی برای خودش دست و پا کرد. دوره، دوره چپاول طلا و نقره بود که هر کشوی طلای بیشتری داشت، قدرت مندتر بود. اسپانیایی ها در این مورد سرآمد دیگران بودند و با استخراج معادن در مکزیک و آمریکای جنوبی این جواهرات را در کشتی های بزرگ به اسپانیا منتقل می کردند و این بهترین فرصت برای پرنده سیاه و دوستانش بود. آنها سرفرصت روی آب های اطراف اسپانیا گشت می زدند تا سرو کله کشتی های اسپانیایی پیدا شود و آن وقت به غارت کشتی می پرداختند.
بعد هم شخصاً تمام جواهرات را در جایی دفن می کرد. پرنده سیاه دیگر حسابی برای خودش در شرارت نامی دست و پا کرده بود. طولی نکشید که بالاخره در 1718 دستگیر و اعدام شد. اما هیچ کس نفهمید که او آن همه گنج و ثروت را کجا مخفی کرد! تا مدت ها افراد زیادی دنبال این گنج افسانه ای رفتند،
حتی در سال 1998 کشتی غرق شده او را از زیر آب بیرون آوردند، اما حتی یک نشانه هم از گنج به دست نیامد. محققان حدس می زنند که این گنج در جزایر کارائیب یا خلیج ویرجینیا و شاید هم در غارهای جزیره کایمان دفن شده باشد.
در این بخش با هفت گنج بزرگ دنیا و گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید تا شاید روزی شما با نشانه ای از آنها روبرو شوید می دانید حتی نشانه ای کوچک از آنها برای جهانیان ارزش زیادی دارد.
گنج شماره سه: گنج بزرگ مونته زوما
ول جولای 1520، برای مکزیک ها روز خونباری بود؛ روزی که ارتش اسپانیا با خشونت تمام تمدن کهن آزتک را از پای درآورد. در حالی که شهر به طور کامل توسط ارتش اسپانیا محاصره شده بود «فرمانده هرناندوکورتز» و سربازانش به نبرد ادامه می دادند تا اینکه شکست آنها تقریباً قطعی شد. برای همین سربازان مدافع شهر به دستور فرمانده جواهرات را در گوشه ای جمع کردند تا در یک زمان مناسب همراه آنها از شهر بگریزند. اما ورود اسپانیایی ها پیش از عملی شدن نقشه وارد شهر شدند و سربازها هم مجبور شدند تا بی درنگ همه جواهرات را به قعر دریاچه تزنوکو بریزند.
ظروف نقره و طلا و سنگ های گران قیمت فراوانی که حاصل سال ها امپراتوری آزتک بود به دریاچه ریخته شد تا اولاً به دست مهاجمان نیفتند و بعد هم اگر امکانش بود روزی به آنجا برگردند و میراث آبا و اجدادی شان را بردارند. اما کسی زنده نماند و آنهایی هم که توانستند بگریزند دیگر هیچ گاه نتوانستند به شهر بازگردند. اکنون گفته می شود این گنج عظیم پس از پنج قرن هنوز دست نخورده در میان گل و لای دریاچه پنهان شده است. در سال های اخیر تلاش زیادی برای دستیابی به این جواهرات صورت گرفته است. حتی یکی از رئیس جمهورهای مکزیک دستور لایروبی دریاچه را داد، اما نتیجه ای نداشت.
در این بخش با شش گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید.
گنج شماره دو: گنج بزرگ لیما
لیما- پایتخت کشور پرو- در سال 1820 میلادی صحنه شورش ها و اعتراضات بزرگ مردم بود. برای همین حاکمان پرویی تصمیمی گرفتند که جواهرات شهر را برای اینکه در این هرج و مرج ها سرقت نشود به مکزیک منتقل کنند؛ گنجی عظیم که شامل چندین تن جواهرات به صورت سنگ، شمعدان های طلا، دو مجسمه طلایی از مریم مقدس و تعدادی زیادی ظروف سلطنتی دیگر بود. این گنج به قیمت امروز بیش از 60 میلیون دلار ارزش داشت.
آنها ریاست این کشتی ها را به کاپیتان ویلیام تامپسون سپردند؛غافل از اینکه او خود سرکرده دزدان دریایی بود! پس از سرقت، دزدها تصمیم گرفتند جواهرات را به جزیره کوکاس در اقیانوس هند برده و تا آب ها از آسیاب بیفتد، همان جا نگه دارند. ارتش مکزیک هم بیکار ننشست و آنها را تا جزیره تعقیب کرد. برای همین دزدها جنگل های انبوه جزیره را برای پنهان شدن انتخاب کردند و این آخرین خبر از دزدان گنج بزرگ لیما بود. تاکنون 200 گروه به جست و جوی این گنج رفته اند اما به موفقیتی دست پیدا نکرده اند.
در این بخش با شش گنج بزرگ دنیا گنجینه های ارزشمندی که هم اکنون هیچ اثری از آنها نیست آشنا می شوید
گنج شماره یک : اتاق کهربا
کسانی که اتاق کهربا را دیده بودند می گفتند باید آن را هشتمین عجایب دنیا دانست. شاید بتوان گفت این منحصر به فردترین گنج گمشده تاریخ باشد؛ اتاقی که تمام دیوارهایش با کهربا و انواع جواهرات قیمتی و آینه های طلاکاری شده و چهار نوع موزاییک کاری فلورانسی تزئین شده بود. این اتاق که 11 مترمربع بزرگی اش بود، سال 1716 میلادی برای فردریک اول پادشاه پروس در نزدیکی کاخ کاترین در سن پترزبورگ روسیه ساخته شد.
اگر این اتاق امروز وجود داشت، ارزش آن بیش از 142 میلیون دلار بود. آوازه دلربایی این اتاق به گوش آدولف هیتلر هم رسیده بود و هنگامی که او با ارتش نازی به روسیه حمله کرد. کوشید این اتاق را همراه خودش به آلمان ببرد.
اما با اولین تکان ها چندین تن جواهرات و تزئینات اتاق شروع به خرد شدن کردند. هرچند او تلاش کرد با چسباندن کاغذ دیواری مانع از فروریختن آن شود اما این اقدام هم بی فایده بود. سال 1941 نازی ها بخش های زیادی از شهر را فتح کردند و سال 1945 بار دیگر روسیه آن را پس گرفت. اما آن روز دیگر کسی از این اتاق اطلاعی ندارد.